Sa oled siin

Tarbija õigused

Reisi tühistamine või sellest loobumine, reisikindlustus

Mu lend tühistati, millised on mu õigused?

Kui lennuettevõtja lennu tühistab, on Sul õigus lennupileti raha tagasi saada (kui reis sai alguse EList või kolmandast riigist, aga lendu teostas EL-i vedaja).

Lisaks on Sul õigus lennuettevõtja abile ja hoolitsusele, näiteks saada toitlustust või majutust, kui Sa ootad esimesel võimalusel tehtavat asenduslendu. Kuid palun arvesta, et asendusteekonna pakkumine esimesel võimalusel ei pruugi lennuvedajal olla praegu objektiivselt võimalik.

Kui Sa valid

  • piletiraha tagastamise või
  • lepid kokku asenduslennu mõnel hilisemal kuupäeval,

ei ole lennuvedajal enam kohustust Sinu eest hoolitseda.

Lennuettevõtjad paluvad Sul arvestada, et neil võib päringutele või nõuetele vastamine praegu veidi enam aega võtta. Nad loodavad Sinu mõistvale suhtumisele ja kannatlikkusele.

Lisateavet, missugused on lennureisija õigused praeguses olukorras, saad soovi korral lugeda Euroopa Komisjoni avaldatud ülevaatest.

Kas reisikindlustus hüvitab koroonaviirusest tekitatud kulud?

See, millised reisikindlustuse tingimused sulle kehtivad, sõltub konkreetsest sõlmitud lepingust, nt millisesse piirkonda reisid, kui kaua reis kestab ja kas oled sõlminud reisitõrkekindlustuse. Kui oled sõlminud reisikindlustuse, uuri kindlustusandjalt täpselt järele kindlustuskaitse ulatus ja selle tingimused.

Kas reisikindlustus üldse kehtib olukorras, kus Maailma Terviseorganisatsioon on välja kuulutanud ülemaailmse koroonapandeemia?

Reisikindlustus on vabatahtlik kindlustus, kus kindlustuslepingu sõlmimisel lepivad kindlustusandja ja kindlusvõtja kokku, missuguse sündmuse (kindlustusjuhtumi) korral peab kindlustusandja oma kohustuse täitma.

Hüvitatakse üksnes see kahju, mille hüvitamise on pooled varem kokku leppinud.

Kindlustusandja tingimustes on kirjas, mida kindlustusandja loeb kindlustusjuhtumiteks ja mida mitte.

Enamasti on kindlustusandjate tingimustes loetletud ka välistused, mille korral ta hüvitist ei maksa.

Eesti Kindlustusseltside Liit on välja töötanud reisikindlustuse hea tava, mille kohaselt ei hüvita kindlustusandjad üldjuhul kahju, mis on tekkinud pandeemia, epideemia või ametivõimude tegevuse tõttu. Siinjuures ei ole oluline, kas reisikindlustus on sõlmitud enne või pärast pandeemia väljakuulutamist.

Seda, kas Sinu kindlustusandja hüvitab eriolukorra tõttu tekkinud kahju, sõltub konkreetsest kindlustusandjast. Osa kindlustusandjad on praeguseks teada andnud, et hüvitavad näiteks ravikulud, karantiiniga seotud lisakulud majutusele ja transpordile jms.

Kas olukorras, kus viibin veel välismaal reisil ja mul on kehtiv reisikindlustus, hüvitab kindlustusandja seoses koroonaviirusega tekkinud kulud?

See sõltub konkreetsest kindlustusandjast ja kindlustuslepingu tingimustest. Loe oma kindlustuslepingu tingimused veel kord läbi. Üldjuhul aga kindlustusandjad ei hüvita kahju olukorras, kus inimene on juba reisil piirkonnas, kus kehtestatakse karantiin, ning inimene ei pääse kehtestatud karantiini tõttu õigel ajal reisilt koju ja seepärast tekib reisijale lisakulu.

Minu lend ja majutus on eraldi broneeritud, kuid ma ei soovi reisile minna. Mida teha?

Oleks hea, kui Sa võtaksid ühendust vahendajaga, kes Sulle piletid ja majutuse müüs.

Teine võimalus on ühendust võtta otse lennufirma ja majutusasutusega.

Soovitame Sul uurida, kas on võimalik teenusest loobuda ja raha tagasi saada.

Palun arvesta, et praeguse olukorra tõttu võib ettevõtjate vastus viibida, seepärast on kõigilt palutud mõistvat suhtumist ja kannatlikkust.

Reisikorraldaja ei tühista pakettreisi, kuid ma ei taha reisida. Mida teha?

Paljud reisikorraldajad on lähiajal toimuma pidanud pakettreisid tühistanud juba praegu. Kuna olukord muutub kiiresti võivad reisid, mis on plaanitud toimuma mõne kuu või poole aasta pärast, toimuda nii, nagu on kavandatud. Seepärast ei maksa kaugemas tulevikus toimuvate reiside tühistamisega kiirustada. Tasub võtta mõtlemisaega ja rahulikult hinnata, kas reisi tühistamine on vältimatu.

Kui reisikorraldaja ei ole lähitulevikus toimuvat reisi tühistanud, on ka reisijal õigus lõpetada pakettreisileping lõpetamistasu maksmata enne pakettreisi algust, kui sihtkohas või selle vahetus läheduses esinevad vältimatud ja erakorralised asjaolud, mis mõjutavad olulisel määral pakettreisi teenuste osutamist või reisijate vedu sihtkohta.

Vältimatud ja erakorralised asjaolud võivad tähendada näiteks sõjategevust, muid tõsiseid julgeolekuprobleeme (nt terrorism), märkimisväärseid ohte inimese tervisele (nt raske haiguspuhang reisisihtkohas), või loodusõnnetusi (üleujutus, maavärin või ilmastikutingimused, mis muudavad võimatuks reisida sihtkohta turvaliselt pakettreisilepingus ette nähtud viisil).

Taganemisavaldus tuleb reisikorraldajale esitada enne pakettreisi algust.

Ärgitame reisijaid reisikorraldajatega kokku leppima paindlikke lahendusi. Näiteks, ettemaksu tagastamise asemel võib reisikuupäevad muuta hilisemaks või pakkuda kinkekaarte, mida reisija saab oma äranägemisel kasutada talle sobival ajal hiljem.

Haigestusin reisil olles, kas kindlustus katab ravikulud?

Selleks, et kindlustusandja hüvitaks ootamatu haigestumisega seotud kulud, peab enne reisi olema sõlmitud tervisekindlustus, mis üldjuhul on reisikindlustuslepingu sõlmimise kohustuslik eeldus, st kui inimene ei soovi tervisekindlustust sõlmida, ei sõlmita temaga ka reisikindlustust.

Kindlustused katavad tervisekindlustuse alusel mistahes viirushaigestumisega seotud ravikulud, kuivõrd taoline haigestumine on alati ootamatu. Seega loetakse kindlustusjuhtumiks ka koroonaviirusesse haigestumine. Tervisekindlustuse alusel on koroonaviirusesse haigestumisega seotud kulud kaetud üksnes hetkeni, mil piirkonnas, kuhu reisiti, kuulutati välja epideemia.

Kui inimene siiski otsustab reisida epideemia piirkonda ja haigestub seal koroonaviirusesse, ei ole tema ravikulud enam tervisekindlustuse alusel kaetud, sest inimene on end teadlikult ohtu asetanud.


Suhtu mõistvalt teenusepakkujasse

 

Hetkel võib erinevatel teenusepakkujatel esineda viivitusi päringutele ja nõuetele vastamisel. Varu selles osas mõistvat suhtumist ja kannatust.


Arvesta, et kindlustus ei pruugi katta koroonaviirusest tingitud reisi tühistamist

 

See, millised reisikindlustuse tingimused tarbijale kehtivad, sõltub konkreetsest sõlmitud lepingust, nt millisesse piirkonda reisid, kui kaua reis kestab ja kas oled sõlminud reisitõrkekindlustuse.


Kaalu reisikorraldajaga paindlikumates lahendustes kokkuleppimist

 

Näiteks võib ettemaksu tagastamise asendada reisi muutmisega hilisemale kuupäevale või asendada pakettreisi kinkekaartidega, mida reisija saab enda äranägemise järgi hiljem kasutada.

 

 

 

Teenusest loobumine või ürituse ärajäämine

Üritus jäetakse ära koroonaviiruse leviku pärast. Mis saab piletirahast?

Ürituse korraldajal on võimalik peale raha tagastamise pakkuda teile muid ürituse aegu või anda kinkekaart. Kui teile need valikud ei sobi, on teil õigus saada raha tagasi. Kuna ärajäävate ürituste hulk on väga suur, palun varuge kannatust asjaajamisel.

Soovin mängutoa broneeringu tühistada koroonaviiruse leviku pärast. Mis saab ettemaksust?

Teil on õigus broneeringu eest ettemakstud raha tagasi saada. Kuid poolte kokkuleppel võib broneeringu kuupäeva muuta ka hilisemaks.

Kuidas käituda, kui olen tellinud teenuse, nt ürituse korraldamine, millest soovin nüüd taganeda?

Esmalt palun pöördu teenusepakkuja poole. 1) kui oled teenusepakkujale teinud ettemaksu ja soovid teenusest loobuda, on teenusepakkujal õigus ettemaksust maha arvata kulud, mis ta on juba teinud, ja ülejäänu peab ta sulle tagastama; 2) kui sa aga ei ole teinud ettemaksu ja soovid teenusest loobuda, on teenusepakkujal õigus sinult nõuda mõistlikku hüvitist kulude eest, mis ta on juba teinud. See, kas ja millised kulud on teenusepakkuja teinud, on tema enda tõendada.

Kinkekaardid

Mida teha, kui kinkekaart või pilet aegus ajal, mil seda ei olnud võimalik piirangute tõttu kasutada?

Teil kui tarbijal on õigus lepingust taganeda ja saada tagasi kinkekaardi või pileti eest tasutud raha. Palun pöörduge kaupleja poole, kes teile kinkekaardi või pileti väljastas. Tasub uurida infot kaupleja kodulehel infot, sest praeguses olukorras on paljud kauplejad ise kõik vajaliku info üles pannud.

Kas kaupleja võib keelduda tagasi maksmast kinkekaardi eest tasutud summat, kui ta on kinkekaardi kasutamiseks pakkunud kliendile muud võimalust?

Kui kaupleja pakub kinkekaardi kasutamiseks alternatiivi, ei ole tarbijal õigust lepingust taganeda ja saada tagasi kinkekaardi ostuks kulutatud raha.

Näiteks, kui inimene ei saa kinkekaarti kasutada kinos, ent saab seda teha kaupleja e-poes, ei ole tal õigust lepingust taganeda (loe: nõuda raha väljamaksmist).

Kas teenuseid saab ka hiljem tarbida, kasutades sama kinkekaarti (mis sest et hilisemaks ajaks on see kaart aegunud)?

See on kokkuleppe küsimus kinkekaardi väljastajaga, paljud kauplejad pakuvad seda võimalust ise. Palun võtke ühendust kinkekaardi väljastanud kauplejaga. Vaidluse korral saab tarbija tugineda õiguskaitsevahenditele (nõuda kohustuste täitmist, nõuda kahju hüvitamist jts). Kindlasti tuleb sellised kokkulepped sõlmida kirjalikult.

 

 

 

Tähtajalise lepinguga seotud teenused

 

Mu laps ei saa käia huviringis, kuid olen selle eest maksnud. Kas mul on õigus vähem maksta?

Oleneb konkreetse lepingu tingimustest. Näiteks, kui olete kokku leppinud nii, et lepingu kestel tuleb teenuse osutajal korraldada kindel hulk trenne/tunde, ent täpsed kuupäevad lepite kokku hiljem, võib olla lahendus see, et teenuse osutaja annab trennid/tunnid pärast olukorra normaliseerumist. Kui aga kokkulepe on selline, et igas kuus tuleb anda kindel arv trenne/tunde, võib märtsi-aprilli-mai trennid/tunnid lükata edasi, või vähendada teenustasu nende trennide/tundide võrra, mis osutamata jäävad.

Kui tasu küsitakse teenuse eest, mida on võimalik pakkuda koduõppe vormis, siis võib tasu küsida.

Kauplejaga suhtlus

 

Kas kaupluses peab kauba eest olema võimalik tasuda tavakassas või võib kaupleja teha praeguse olukorra ajal nii, et tasutakse üksnes nutikassas?

Tarbijal peab olema võimalus tasuda ka sularahas. Üldiselt viibib nutikassade alal ka kaupluse teenindaja, kes abistab ostjat ja vajaduse korral õpetab, kuidas iseteeninduskassas kaupa osta.  

Pretensiooni esitamise aeg hakkab kätte jõudma. Mida teha?

Soovitame kauplejale esitada kaebuse e-kirja teel. Kaebusesse kirjutage oma ees- ja perekonnanimi, millal on kaup ostetud, mis puudused on kaubal ilmnenud ja kirjutage selge sõnaga oma nõue (soovite vahetada, tagastada vm). Palun märkige selles taotluses, et kauba toimetate kaupleja juurde esimesel võimalusel, st veenduge, et teie ja kaupleja vahel on olemas kokkulepe.

 

Kaubad


Olen pensionär ja olen ostnud endale pesumasina, kuid see läks katki. Pesumasina müünud firma keeldus remondimeest saatmast viiruseohu tõttu. Kas firma saab keelduda teenuse pakkumisest viirusehirmu tõttu?

Jah, erakorralistel asjaoludel on õigus keelduda. Eriolukorra ajal kehtisid piirangud teiste inimestega kontaktis olemisele, sestap oli kaupleja keeldumine mõistetav.

Kui tarbijal läheb 2 aasta jooksul arvates ostust pesumasin katki, vastutab müüja, kui asi ei vasta lepingutingimustele, ja tarbijal on sel ajavahemikul õigus nõuda parandamist.

Tavatingimustes loetakse, et müüja on müügilepingut oluliselt rikkunud muu hulgas ka siis, kui müüja õigustamatult keeldub asja parandamast või asendamast, või ei tee seda mõistliku aja jooksul hetkest, mil talle on teatatud, et asi ei vasta lepingutingimustele. Samuti, kui asja parandamise või asendamisega on ostjale tekitatud põhjendamatuid ebamugavusi.

Kui ettevõtja õigustamatult keeldub pesumasinat parandamast või ta põhjustab asja parandamise või mitteparandamisega tarbijale põhjendamatuid ebamugavusi, on ta müügilepingut oluliselt rikkunud, mis on alus tarbijal lepingust taganeda. See tähendab, et tarbija võib toote tagastada ja raha tagasi küsida.

Samas, müüja vastutab kohustuse rikkumise eest, välja arvatud siis, kui rikkumine on vabandatav. Kohustuse rikkumine on vabandatav siis, kui ettevõtja rikkus kohustust vääramatu jõu tõttu. Vääramatu jõud on asjaolu, mida ettevõtja ei saanud mõjutada, ja mõistlikkuse põhimõttest lähtudes ei saanud temalt oodata, et ta lepingu sõlmimise või lepinguvälise kohustuse tekkimise ajal selle asjaoluga arvestaks või seda väldiks või takistava asjaolu või selle tagajärje ületaks.

Ajal, mil kehtis eriolukord, palus valitsus kõigil kodus püsida ja avalikus kohas teiste inimestega kontakte vältida ning seda piirangut võib laiendada ka võõra isiku kodus käimisele. Ettevõtja aga ei saanud eriolukorra ja piirangute kehtestamist mõjutada ja mõistlikkuse põhimõttest lähtudes ei saanud ettevõttelt oodata, et ta kokkuleppe sõlmimise ajal oleks osanud arvestada eriolukorra piirangutega.

Seepärast on ettevõtja tegevus – keelduda tarbija kodus tema pesumasina parandamist eriolukorra ja sellest tulenevate piirangute tõttu, sh eesmärgida kaitsta enda ja oma töötajate tervist –, vabandatav vääramatu jõu tõttu.

Seega jah, ettevõte sai eriolukorra tõttu keelduda teenuse pakkumisest ka siis, kui kehtib garantii või õigus esitada pretensioon, ja ka muul põhjusel, näiteks viirusehirmu tõttu. Loodetavasti on tarbijal võimalik jõuda ettevõtjaga kokkuleppele nüüd, pärast eriolukorra lõppu, ning leida mõlemat poolt rahuldav lahendus.

Viimati uuendatud: 26. mai 2020